wtorek, 8 maja 2012

Mandaty i postępowanie mandatowe cz. 1


Mandaty, mandaty, mandaty – jak nie płacić ? Jak żyć?
Wniosek o uchylenie prawomocnego mandatu karnego.
Część 1

Wiem, że obiecywałem wczoraj, iż tematyką bloga będzie prawo cywilne. Postanowiłem jednak zacząć z grubej rury – od sprawy karnej. Dlaczego? Po prostu dzisiaj ćwiczyłem to na sobie co zainspirowało mnie do napisania artykułu.

Jak wygląda postępowanie mandatowe każdy wie (czy jest jakiś czytelnik, który nie dostał mandatu ??). Zatrzymują nas służby, pojawia się sakramentalne pytanie: przyjmuje Pani/Pan mandat? I co tu odpowiedzieć? Większość ludzi z automatu zgadza się na często niesprawiedliwe rozstrzygnięcie służb, przez które zostały zatrzymane. Powiem więc tak: nie należy bać się sądu!

Mandat można dostać za cały szereg wykroczeń, opisanych w Kodeksie wykroczeń (k.w.) – dostępny tu: http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19710120114. Samo postępowanie reguluje zaś ustawa – Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia (k.p.w.) – dostępny tutaj: http://isip.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20011061148.

WAŻNE: zawsze patrzcie na wersję ujednoliconą, jest to wersja najnowsza.

W razie jakichkolwiek wątpliwości odnośnie postępowania Policji, Straży Miejskiej (Gminnej) i innych służb polecam lekturę tych ustaw. Czasem warto wiedzieć, na co możemy sobie pozwolić. Z doświadczenia wiem, że służby mundurowe wykazują się czasem nieznajomością tych dwóch ustaw, a czasem udają że ich nie znają.

Ale ad topic – jak należy zachować się, w przypadku zatrzymania przez służby mundurowe. Podstawową rzeczą, którą zawsze wmawiam moim znajomym – NIE PRZYJMUJ MANDATU. Ok, nie przyjmuj go tylko wtedy, gdy jesteś pewien, że wybronisz się w sądzie. Jeżeli twoja wina jest oczywista, służby mają świadków i dowody (np. w postaci zmierzonej prędkości na urządzeniu pomiarowym) powinniśmy zgodzić się na mandat - obniży nam to koszty (unikniemy zbędnych kosztów postępowania sądowego, przeważnie w granicy 80 zł). Zawsze wtedy negocjuj! Bądź miły, nie cwaniakuj – to naprawdę działa i pozwala zmniejszyć karę.

Nawet w przypadku, gdy służby dysponują dowodami, pozostaje dla nas pewna furtka. Nie zawsze musimy zostać ukarani mandatem– wiele przepisów Kodeksu wykroczeń przewiduje karę nagany!

Dla przykładu, za przejście na czerwonym świetle (art. 92 k.w.) służby mogą ukarać nas karą nagany. Często jednak nie chcą tego zrobić, ponieważ zależy im na premii. Jak w tej sytuacji należy się zachować ? NIE PRZYJMUJ MANDATU!

Za niezachowanie zwykłych lub nakazanych środków ostrożności związanych z trzymaniem zwierzęcia (np. pies bez kagańca, smyczy) – art. 77 k.w. przewiduje karę nagany. Jeżeli służby nie chcą się na nią zgodzić – NIE PRZYJMUJ MANDATU!

Nie masz ze sobą dokumentów (np. prawa jazdy) – art. 95 k.w. przewiduje karę nagany – NIE PRZYJMUJ MANDATU!

Przykładów tych jest mnóstwo, blog ten nie powstał jednak w celu namawiania ludzi do nieprzestrzegania prawa. Przejdę więc do konkretów. Powiesz – jak to mam nie przyjąć mandatu? Co będzie dalej? Jak żyć? Najpierw będzie przesłuchanie w charakterze podejrzanego – może odbyć się na miejscu, możesz dostać wezwanie na komendę. Ważne jest aby mieć dość przekonywujące argumenty, dlaczego właśnie wtedy zachowałeś się niezgodnie z prawem. Pamiętaj, że sąd otrzyma protokół z przesłuchania, a przynajmniej jego skrót. Uważaj więc, co mówisz!

Ja wybroniłem się kiedyś z mandatu za przejście na czerwonym świetle dowodząc przed sądem, że: byłem wtedy chory, śpieszyło mi się do lekarza, padał deszcz (rzeczywiście tak było), a parasolka zasłaniała mi semafor, nie zauważyłem więc, że światło zmieniło się na czerwone. Straż miejska oczywiście chciała wlepić mandat (100 zł), na który się nie zgodziłem. W sądzie otrzymałem karę nagany oraz zwolnienie z kosztów sądowych – WAŻNE aby w piśmie do sądu zawsze wnieść o zwolnienie od kosztów postępowania. Sąd rzadko bada (zwłaszcza u ludzi młodych) jaka jest rzeczywista sytuacja materialna. Mnie nigdy się to nie zdarzyło. Efekt: kara nagany i żadnych dodatkowych kosztów. Istotnym jest, aby po otrzymaniu pisma z sądu o wyznaczeniu posiedzenia, napisać krótkie pismo wyjaśniające dlaczego zachowaliście się tak a nie inaczej wraz z formułką: wnoszę o ukaranie mnie karą nagany. Wzór pisma zamieszczam poniżej. Ważne też, aby stawić się w sądzie osobiście, ładnie się ubrać i wyglądać porządnie. Wzbudza to zaufanie i zwiększa wiarygodność.


OK powiecie. Co w sytuacji, jeżeli sąd nie uwzględni wniosku? Albo nie stanie się nic i dostaniecie grzywnę w wysokości proponowanej przez służby, albo w gorszym wypadku, sąd obciąży was dodatkowo kosztami postępowania – przeważnie jest to ok. 80 zł. No risk no fun.

Jak argumentować więc nie zachowanie się zgodnie z przepisami prawa? Ile wyobraźni, tyle może być argumentów. Nie masz prawka – śpieszyłem się: na lotnisko*, po dziewczynę która ciągle na mnie krzyczy*, po chorą mamę*, do lekarza* i zapomniałem wziąć z domu dokumentów. Można dołączyć oświadczenie jednej z tych osób. Wiem, że zachowałem się niezgodnie z prawem, wyrażam skruchę, przepraszam. Mam nauczkę, nigdy już się tak nie zachowam. Jestem osobą praworządną, szanuję prawo itd. itp. Wnoszę o ukaranie mnie karą nagany.
*Niepotrzebne skreślić

Pamiętajcie, że w sądzie nie wolno kłamać, a tłumaczenie musi być zgodne z prawdą. A co!

O co chodzi więc  z tym uchyleniem prawomocnego mandatu karnego ? Tutaj sprawa jest bardziej skomplikowana. Z uwagi na obszerność tej tematyki, przejdę do jej opisania w części drugiej niniejszego artykułu, na którą zapraszam już jutro. A warto będzie poczytać, bo jest to wiedza całkiem przydatna. Powiem tylko, że istnieje możliwość uchylenia mandatu – w pewnych specyficznych okolicznościach. Szansa na to jest jednak niewielka, aczkolwiek istnieje. Lepiej GO NIE PRZYJMOWAĆ! Zapraszam.

Pozdrawiam. KJ


P.S. i zapamiętajcie sobie: Art. 80. k.w. - § 1. Kto: 1) przejeżdża pojazdem lub konno albo przepędza zwierzę gospodarskie przez wał przeciwpowodziowy w miejscu do tego nieprzeznaczonym lub wzdłuż po wale, na którym nie ma drogi o dostatecznie mocnej nawierzchni podlega karze grzywny lub karze nagany ! No.

5 komentarzy:

  1. Bardzo ciekawy wpis. Nie wiedziałem zbyt wiele na ten temat, a teraz posiadasz naprawdę sporą wiedzą na ten temat.

    OdpowiedzUsuń
  2. Zaskoczony jestem prowadzonym przez Ciebie blogiem.

    OdpowiedzUsuń
  3. Grzegorz234425 maja 2022 22:02

    Uwielbiam odwiedzać Twojego bloga. Wpisy dają do myślenia.
    ______________
    język angielski dla małych dzieci łódź

    OdpowiedzUsuń
  4. Taka wiedza przyda mi się na pewno.
    ______________
    szkolenia z komunikacji

    OdpowiedzUsuń
  5. Czeslaw4255427 maja 2022 02:16

    Blog jest po prostu genialny. Kiedy dodasz kolejny wpis?
    _____
    https://korter.com.pl/

    OdpowiedzUsuń